De strijd om het behoud van de laatste C-130 in Melsbroek, is gestreden en verloren. Het vliegtuig staat intussen op de terreinen van het ”luchtvaartmuseum” te Beauvechain. De term “luchtvaartmuseum” is hoog gegrepen; “luchtvaartkerkhof” past beter. Zij die de beelden van het “museum” bekeken hebben is de belabberde staat van de gestalde vliegtuigen opgevallen. Het “museum” is bovendien slecht gelegen en het concept is volstrekt verouderd.  Het kan dan ook op niet veel bezoekers rekenen. Wij hebben de strijd voor het behoud die door de vzw Dakota en het gemeentebestuur van Steenokkerzeel werd gevoerd, van in het begin gesteund. Het was de logica zelf dat de C-130 te Melsbroek zou zijn gebleven. De geschiedenis van de C-130 is onverbrekelijk verbonden met Melsbroek. Elke inwoner kende het transportvliegtuig en zijn specifiek gebrom… Ons vliegveld beschikt bovendien over een uitgelezen groep militaire technici die de techniek van de C-130 al jaren beheersen en met succes voor het onderhoud van het toestel zorgden en zouden kunnen blijven zorgen. In Beauvechin heeft men geen kennis van de C-130 techniek. De vzw Dakota had het plan om de C-130 zo op te stellen dat hij goed zichtbaar was en integraal deel bleef uitmaken van het luchthavencomplex. De poging om de C-130 als Vlaams erfgoed te laten beschouwen mislukte; ook de petitie die o.a. door honderden militairen werd ondertekend, werd genegeerd.  De Vlaamse partijen waren nochtans unaniem voor Melsbroek en ook hooggeplaatsten bij Defensie en de Generale Staf opteerden voor Melsbroek. Toch slaagden de PS’ers Flahaut en minister De Donder -zich beroepend op de federale wetgeving-  er in de verhuis naar Waals-Brabant te bewerkstelligen. Hallucinant en een anti-Vlaamse zet.

LM