De lage-emissiezone is een verkapte belasting. Een zoveelste last die onze automobilisten moeten verduren. Wie immers geen hippe elektrische wagen kan betalen moet dure dagpassen kopen. Of boetes ophoesten. Maar automobilisten betalen al torenhoge lasten. Aan de pomp – waar bijna 60% van de brandstofprijs bestaat uit belastingen – en via de weg- en autotaksen.

De lage-emissiezone is echter ook asociaal. Het zijn vooral de zwakkeren in onze samenleving die zich moeten beredderen met een oude wagen. De impact valt niet te onderschatten: Maar liefst 1 op 5 auto-eigenaars wordt getroffen. Het openbaar vervoer is dan weer prijzig en ondermaats geregeld.

Tot slot is het niet bewezen dat de LEZ-waanzin bijdraagt aan een beter milieu. De lage-emissiezone heeft immers niets te maken met de uitstoot van CO2, maar met andere gassen die een wagen uitstoot. Die nadruk zou moeten bijdragen aan een betere luchtkwaliteit, maar de impact van een LEZ blijft heel lokaal, terwijl lucht niet blijft hangen in één gemeente of stad.

Jouw handtekening kan echter het verschil maken. Wanneer we 100.000 handtekeningen hebben verzameld, zullen we minister van Omgeving Zuhal Demir in het parlement confronteren met de petitie, die tevens zal geleverd worden op haar kabinet. In elke stad of gemeente die wordt getroffen door de LEZ-manie zullen de gemeenteraden ook worden wakker geschud met de handtekeningen van de lokale inwoners. Samen gaan we strijd aan voor een mobiel en welvarend Vlaanderen, zonder LEZ-pestbelasting!

Meer informatie omtrent LEZ kunt u hier vinden.