Wij hebben reeds meermaals de postproblemen in de gemeente en de ruimere regio aangeklaagd. Onze volksvertegenwoordigster Nathalie Dewulf heeft ter zake vragen gesteld aan minister Petra De Sutter, voogdijminister van het Postwezen. Bpost ging de aanwerving van postpersoneel “vergemakkelijken” o.a. door de taalwetgeving met de voeten te treden en personen met het Frans als moedertaal aan te trekken. Die zouden dan na een intensief “taalbad” de baan worden opgestuurd. Het effect van dat taalbad was klaarblijkelijk nihil; op diverse plaatsen werden bewoners geconfronteerd met elementen die (zelfs) amper Frans kenden “Moi, pas parler le Flamand…”.

De toestand escaleert: men doet nu ook beroep op onderaannemers en jobstudenten. Er deden zich meerdere incidenten met deze exotische would be postbodes voor. Een tiental dagen terug zag een van hen het niet meer zitten en deponeerde de poststukken in meerdere gebouwen op het paneel van de huisbellen i.p.v. in de bussen… Men kon zijn correspondentie (of die van anderen)  “à volonté” uit de hoop vissen. Privacy?

Intussen loopt de postbedeling ook weer vertraging op. De pers maakte er melding van. Bpost kletst er maar op los: ja, er is vorige week opnieuw een gat gevallen door een aantal ziektegevallen en ja het personeelstekort blijft nijpend en ja het kan zijn dat er nog post van vorige week moet worden bedeeld … Maar vanaf deze week zou alles weer correct moeten verlopen. IJdele beloftes.

Er moeten dringend maatregelen worden getroffen. Dat men voorlopig -mits speciale premie- personeel detacheert van omliggende postcentra die wel functioneren. De VDAB dient jobzoekers fysiek aan te spreken en hen op de interessante, sociale aspecten van het beroep te wijzen en hen te motiveren. Mocht in dit land een “vrijwillige burgerdienst” bestaan met vrijwilligers die zich voor de gemeenschap willen inzetten, dan konden zij ingeschakeld worden.  

L.M.