Het Nieuwsblad Pajottenland
24.05.2013
Provinciedomein niet gratis voor Griekendag
De provincie krijgt voor de Woef-dag enkel een advertentie in het maandblad.

Dat voor het afhuren van het provinciedomein in Huizingen sommige organisaties wel en andere niet moeten betalen, vindt provincieraadslid Jan Laeremans (Vlaams Belang) vreemd. Jelle Schepers

Huizingen Op pinkstermaandag vond de Griekendag plaats in het provinciedomein van Huizingen. De organiserende vzw Community Events betaalde huurgeld om het domein te mogen gebruiken. De inkomsten van de toegang – elke volwassen bezoeker moest 2,5 euro betalen – vloeiden naar de provincie.

Maar niet alle organisaties moeten met geld over de brug komen om het domein af te huren. Provincieraadslid Jan Laeremans (Vlaams Belang) heeft daar vragen bij. ‘Het is goed dat er af en toe grotere manifestaties worden gehouden in de provinciedomeinen. Daarbij moeten natuurlijk goede afspraken worden gemaakt’, stelt Laeremans. ‘Een evenement dat nu al voor de zesde keer plaatsvindt, is de Woefdag. Die lokt telkens enkele duizenden bezoekers, wat goed is voor de uitstraling van het domein. Deelnemers moesten de voorgaande jaren een bon knippen uit het hondenmagazine en kregen zo gratis toegang voor maximaal 4 personen. De provincie kreeg daar enkel een advertentie in het maandblad voor in ruil. Woef moet dus niets betalen. Normaal gezien is het tarief zonder indexatie 600 euro per dag voor het gebruik van de evenementenweide en minstens 1 euro inkom per deelnemer. Wanneer we de regeling van 2008 tot 2012 vergelijken met de Griekendag, waarop veel meer bezoekers dagen, stellen we vast dat de deelnemers daar wel inkomgeld moeten betalen en de standhouders een standgeld. Dat levert de provincie aardig wat inkomsten op. Zo kwam er in 2009 meer dan 47.000 euro in het laatje’, zegt Jan Laeremans.

De deputatie verwijst naar het reglement dat stelt dat er een ‘gelijkwaardige vorm van return’ moet zijn. ‘Van Woef krijgen we een grote return. In het ledenblad met 28.000 exemplaren enleesbereik van 100.000 gezinnen krijgen we in maart, april en mei telkens 1 pagina, wat overeenkomt met een waarde van 7.500 euro. Verder zijn er ook 10 spots op Radio 2 waarin het domein gepromoot wordt, en 3 op Ring-TV. De Woefdag geeft dus ruime bekendheid aan het domein. Bovendien zullen de deelnemers aan de Woefdag, die enkel gratis binnen mogen op vertoon van een bon en vergezeld door hun hond, wellicht gemakkelijker terugkeren naar het domein’, klinkt het. ‘Het verschil schuilt in de promotionele return, gericht op het stimuleren van herhaald bezoek. Bezoekers van een Woefdag zullen eerder terugkeren naar het domein dan een Griek uit bijvoorbeeld Duitsland die op pinkstermaandag afzakt naar Huizingen. De Griekendag zet ook een grote maar aanvaarde druk op de buurt.’

Ook voor andere grote evenementen, zoals de sportpromotour van Bloso in 2008 en 2010 en de Dag van de Kijker van Ring-TV in 2010, werd geen huurgeld gevraagd.