Wat is Rup De Bres?
Dit mega project plant een ganse ombouw van de binnenstad, dat tegen 2038 klaar zou moeten zijn! Groen drukt de realisatie ervan door.
- Prijs : tientallen miljoenen euro’s.
- Bouwtijd : 10 à 15 jaar.
- Auto’s : verboden
Het project strekt zich uit van aan de Scheepswerfkaai, voorbij de Sporthal De Bres, langsheen het Heilig Hart college tot achter de bibliotheek.
Doel?
In dat gebied, over een lengte van ongeveer 1 kilometer, wordt een “groene long” gecreëerd met een park, enkel toegankelijk voor wandelaars, voorzien van een Finse piste en uiteraard de NIEUWE SPORTHAL.
Tevens wordt er een nieuw appartementscomplex voorzien (zonder garages weliswaar) aan de rand van de locatie.
De auto wordt volledig geweerd. De Slingerweg verdwijnt, Willamekaai en het Possozplein worden volledig autovrij. Het kanaal wordt nog verbreed.
Vergeet het:
- Uw kind afzetten aan de Servaisacademie op een koude en donkere regenavond
- Uw zaterdagse ”kip-aan-t-spit” op de markt
- uw wekelijkse markt en uitstapje in de Basiliekstraat
Sporthal & Parking
Mogelijks wordt de huidige sporthal afgebroken en opnieuw heropgebouwd voorzien voor, zo zegt men nu, een ondergrondse parking voor 305 voertuigen. Wij betwijfelen zeer sterk dat deze ondergrondse garages er gaan komen, louter omdat
- toegang via de Thibautstraat
- ontsluiting via Meiboom naar N6
- Groen heeft een hekel aan uw auto, ook uw Electrische.
- zeer instabiele, rotsige en moerassige ondergrond.
- technische complexiteit .
- Waar moeten al die sportverenigingen naartoe tijdens de duur van de werken ?
Zenne
Een ander “Groen”-idee is het openleggen van de Zenne (een open riool). Niet alleen zal het openleggen van de waterloop een groot gedeelte van het park in beslag nemen, het zal ook in een put liggen van 7 meter diep!!! Het risico op ongevallen is zeer reëel. Veiligheid, Geurhinder en Ongedierte? Niet belangrijk. En wie gaat dit onderhouden, wie gaat het onderhoud betalen ?
Nieuwe Nederhembrug
Er komt ook een nieuwe, zeer grote “Nederhem” brug, vertrekkende van voor het spoor tot over het kanaal, het huidige sas wordt verplaatst om binnenscheepvaart nog mogelijk te maken. Ook de Bospoortbrug zal niet meer voor uw auto toegankelijk zijn.
De ‘Wil van de Hallenaar’
Naar de wil van de Hallenaar wordt niet geluisterd, en indien wel, zal men het wel negeren, zoals steeds.
De nadelen :
- Deze werken gaan minstens 10 à 15jaar duren, oplevering 2038
- de binnenstad wordt onbereikbaar, alle parkeermogelijkheden verdwijnen en zouden in theorie moeten opevangen worden door een ondergrondse parking (Fata Morgana).
- de veiligheid binnen het park zal ongetwijfeld geconfronteerd worden met kleine en grote criminaliteit.
- De Middenstand zal meer gefailleerden kennen dan “overlevers”.
- Ook hulpverleners, brandweer, ziekenwagens, politie kunnen niet meer door.
- De mobiliteit in Halle wordt nog een groter drama, zie naar het Parkeerbeleid-debacle.
- De volgende Gemeentebesturen zullen de flaters/blunders mogen oplossen.
- Uw Kostprijs voor minstens 10 jaar miserie en frustratie in t Centrum : tientallen miljoenen Euro’s.
Meer info en bezwaar via: https://www.halle.be/rup-de-bres