Toelichting

Vorig jaar besliste de NMBS om geen rechtstreekse treinen meer te laten rijden op Lijn 26 tussen Geraardsbergen en Mechelen. Door het afschaffen van rechtstreekse treinen op Lijn 26 moeten heel wat pendelaars uit Galmaarden en Herne opnieuw gebruik maken van de Noord-Zuid-as in Brussel. Bijgevolg worden ze niet alleen geconfronteerd met overvolle treinen, maar verliezen ze vooral veel tijd op het traject naar hun werkplek.

De vele Pajotse pendelaars (uit Galmaarden, Tollembeek, Herne en zelfs het Oost-Vlaamse Geraardsbergen) verzamelden daarom vorig jaar al meer dan 700 handtekeningen tegen die beslissing, maar voelen zich tot op heden door de NMBS aan het lijntje gehouden. De NMBS zou immers na ontvangst van de 700 handtekeningen de zaak herbekijken en eind vorig jaar zou een beslissing volgen. De beslissing werd echter uitgesteld naar 15 februari ‘12, maar weer werd het niets. Recent werd door de NMBS bericht dat de huidige regeling op korte termijn niet zal veranderen. Er zijn momenteel nog gesprekken lopende met alle betrokkenen, maar het ziet er niet naar uit dat de huidige regeling op korte termijn zal wijzigen.

Motie

De Provincie Vlaams-Brabant vraagt aan de federale regering om bij de NMBS aan te dringen om Lijn 26 tussen Geraardsbergen en Mechelen opnieuw te laten rijden.

Daniël Fonteyne
namens de Vlaams Belangfractie