Onze contactpersoon in Kapelle o/d Bos licht het nieuwe circulatieplan toe.

Kapelle-op-den-Bos neemt een reeks ingrijpende maatregelen op het vlak van mobiliteit. In het centrum van de gemeente komen grote zones 30, een hele reeks fietsstraten en een circulatieplan. Lees hier het volledige artikel op RingTV. Hieronder een uitgebreide toelichting door onze contactpersoon voor Vlaams Belang Kapelle o/d Bos, Tom Van De Voorde. Stuur een mailtje naar vlaams-brabant@vlaamsbelang.org voor meer info

Dus, wat betreft het circulatieplan en de toekomstige vernieuwingen. Ik begrijp dat er de dag van vandaag stevig wordt ingezet op verkeersveiligheid. Als dit dan nog eens gepaard gaat met het aantrekkelijker maken van onze gemeente kan dit initiatief enkel maar toegejuicht worden….

Mits het natuurlijk gebeurd, rekening houdend met alle betrokken partijen. Daarmee bedoel ik dat deze situatie vooral ‘beleefd’ zal worden door de centrumbewoners. Het zijn deze mensen die het vaakst in de zone 30 zullen rijden en die het minst vaak aan hun deur zullen parkeren, vrees ik.

Men zou de mensen mss een plezier kunnen doen met een ‘bewonerskaart’ zodoende ze op deze zeldzame momenten dat ze toch kunnen parkeren er geen parkeerboete aan overhouden. De Bormstraat zal, bovenop haar moeilijke karakter als Tisselt/Kapelle zijnde, ook nog eens het nieuwe circulatieplan moeten verteren.

In de presentaties komt de horeca vaak naar boven, maar zoals de plannen nu op tafel liggen lijkt het mij wel alsof er slechts 2 zeer aantrekkelijke punten zijn om een horecazaak te hebben. Het nieuwe plein aan de kerk en uiteraard rond de markt. Hopelijk zal het merendeel van de horecazaken , die trouwens niet rond deze plaatsen liggen, daar niet de dupe van worden!

Verder lijken de fietsstraten een uitstekend idee! We hebben verschillende scholen en dus ook veel gefiets tijdens de schooluren. Maar alleen een fietsstraat is niet genoeg. Men moet ook meer inzetten op bewustmaking van de zwakke weggebruikers. Het gevaar schuilt hem erin dat slechte gewoontes in het verkeer een evidentie worden doordat de zwakke weggebruiker OVERbeschermd wordt.Een zéér sterke samenwerking met de omliggende gemeenten hieromtrent is een noodzaak, want de meeste fietsers zijn dan ook uit de buurt. Enkel in zo een combinatie zal een fietsstraat zijn functie waarmaken.

De markt zal de parel van de dorpskern worden. Op de huidige plannen ziet het er geweldig uit! Al stel ik de functionaliteit van een dure luifel, die als fietsstalling kan dienen en podium(dak) wel in vraag .

Samengevat: omdat er voor een totaalconcept gekozen wordt om het dorp te vernieuwen, zijn de huidige plannen zeer aantrekkelijk. Echter stel ik mij wel de vraag of dit alles zoveel meer zal opbrengen? Gaat onze gemeente hierdoor aantrekkelijker worden voor handelaars? Of gaat ze hierdoor meer leven? Ik vrees er voor…. Het centraliseren van de handel/horeca op een uitnodigende locatie lijkt me beter. De zone 30 is een vervelende aanpassing die na enige tijd wel zal wennen. Het eenrichtingsverkeer zal dan weer de (sluip) problemen verleggen naar de omliggende straten.

Pluspunt is dan weer dat de gemeentebewoners opmerkingen en verbeteringen mogen binnenbrengen. Merk ook dat de meningen ver uiteen kunnen liggen…. Mensen van buiten het centrum hebben er nu eenmaal minder last van natuurlijk.

Tom Van De Voorde, contactpersoon Vlaams Belang Kapelle o/d Bos

Mogelijk bent u ook geïnteresseerd in ...