“Tolheffing creëert elitaire vorm van mobiliteit”

Terwijl achter de coulissen van de verschillende regeringen druk onderhandeld wordt over de invoering van een Brusselse stadstol, voert het Vlaams Belang de druk op om deze nieuwe pestbelasting alsnog naar de prullenmand te verwijzen. 

Vlaams-Brabantse parlementsleden en kaderleden van de Vlaams-nationale partij voerden daartoe vrijdagochtend actie op de grens Dilbeek/Molenbeek vanwaar de stadstol vanaf 2022 betaald zou moeten worden. Volgens de partij is deze stadstol een mokerslag in het gezicht van de – vaak uit onze regio afkomstige – 356.000 pendelaars, voor wie de kostprijs dreigt op te lopen tot jaarlijks zo’n 2.000 euro. “Het fileprobleem oplossen door werkende mensen te treiteren en kapot te belasten, is ronduit wraakroepend. Men maakt van werken op de duur een verlieslatende bezigheid”, reageert Vlaams parlementslid Klaas Slootmans, die het dossier als inwoner van de Vlaamse Rand op de voet volgt. “Wij staan met meer dan 20 miljard euro nu al aan de wereldtop inzake autotaksen. Door deze bijkomende tolheffing en kilometerheffing komt daar nog een flinke schep bovenop. Onze autobestuurders worden in de feiten gedegradeerd tot citroenen die tot de laatste druppel worden uitgeperst. Van Groen kun je zoiets verwachten, maar dat Open VLD dit bepleit in de Brusselse regering is hemeltergend.”

Het Vlaams Belang vreest bovendien enorme economische schade voor Brussel. Het enige wat men met deze tolheffing zal bereiken, is dat er nóg meer bedrijven weg zullen trekken uit Brussel met alle gevolgen van dien op het – nu al – dramatisch economische weefsel van het gewest. Waarna Brussel ongetwijfeld nog eens bij Vlaanderen zal komen bedelen om dat op budgettair te vangen.”  Het enige wat er volgens Slootmans zal oplossen, is dan ook de Brusselse economie, maar dan in letterlijke zin.

“Buitenlandse voorbeelden tonen asociaal effect aan”

In diezelfde orde wijst het Vlaams Belang op de compensatievergoedingen die Brussel nu reeds krijgt voor de ‘nadelen’ van de dagelijkse intocht van pendelaars. “Met de zesde staatshervorming werd Brussel al geherfinancierd voor ongeveer 500 miljoen euro. Daaronder valt onder meer de jaarlijkse mobiliteitsdotatie van 150 miljoen euro, bovenop de Beliris-dotatie van 125 miljoen euro, én de pendeldotatie van 44 miljoen euro. Als daar een stadstol bovenop komt, moeten die dotatiestromen stante pede worden stopgezet. On ne peut pas avoir le beurre et l’argent du beurre”, argumenteert Slootmans.

De partij verwijst bovendien naar buitenlandse voorbeelden die aantonen hoe asociaal de tolheffing is. “Sociologisch onderzoek toont aan dat in steden zoals Londen, Göteborg en Stockholm waar ook een stadstol wordt geheven het vooral de hogere middenklasse is die nog binnenrijdt. Men creëert een elitaire mobiliteit die weggelegd is voor de welgestelden. Jos en Mariette met een klein pensioentje kunnen het schudden.”  

Bijlagen:

  • Auteursvrije foto’s van de actie
  • Campagnebeeld ‘Stop de stadstol’

Klaas Slootmans, Vlaams Volksvertegenwoordiger