Vlaams Belang hekelt tweetalige LIDL-folder in Beersel: “Fout signaal aan anderstaligen”

Deze week ontvingen de inwoners van Beersel een tweetalige folder van LIDL met het Frans als eerste taal. Volgens Vlaams Belang-gemeenteraadslid Klaas Slootmans schendt de winkelketen hiermee het Vlaams karakter van de gemeente.  

Het is niet de eerste keer dat LIDL tweetalig communiceert in Vlaamse gemeenten. Eerder verspreidde de winkelketen al eentalig Franstalige publiciteitsfolders in onder meer Sint-Genesius-Rode. Maar nu dus in Beersel. Het behoud van het Vlaams karakter van onze gemeente is een bijzonder complexe en moeilijke strijd. 2 op 3 kinderen in Beersel groeien vandaag reeds op in een anderstalig gezin. Wij sporen hen op tal van manieren aan om zich aan te passen aan onze streek. Het verspreiden van anderstalige publiciteit fnuikt deze inspanningen en geeft bovendien het signaal aan Franstaligen dat die inspanningen eigenlijk overbodig zijn” argumenteert Slootmans. “Het geeft ook zuurstof aan de wensdroom van de Franstaligen om de Vlaamse Rand in te lijven bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gezien het er in hun ogen een feitelijk verlengstuk van is.”

De Vlaams Belanger stuurde een klachtenbrief naar de hoofdzetel van LIDL en vraagt ook het gemeentebestuur om op te treden. “Bij hun aantreden beloofde het nieuwe gemeentebestuur om van het Vlaams karakter een speerpunt te maken en een assertieve houding aan te nemen bij anderstalige reclame. Ik reken erop dat men nu ook de daad bij het woord voegt.” Slootmans maakte de klacht dan ook over aan de cel Vlaams Beleid van de gemeente die instaat voor de behandeling van taalklachten.    

Mogelijk bent u ook geïnteresseerd in ...