Het Vlaams Belang voerde deze ochtend actie aan het station van Leuven tegen de onveiligheid op het spoor. De partij deelde flyers uit en had een spandoek mee. “Steeds vaker vormen onze stations het decor van massale vecht- en steekpartijen. Dit weekend was het station van Aalst aan de beurt”, zegt lijsttrekker voor de Kamer in Vlaams-Brabant Britt Huybrechts (Vlaams Belang). “We eisen dat de regering onder meer dringend meer investeert in veiligheid, dat Securail meer bevoegdheden krijgt, en dat er eindelijk een echt nultolerantiebeleid gevoerd wordt.”

“Op het Stationsplein van Aalst raakten tientallen jongeren van Afrikaanse origine slaags. Eerder die dag was er ook al geweld op de spoorlijn tussen Lede en Aalst. “Na onder meer Geraardsbergen, Geel, Zottegem, werden er ook nu weer messen getrokken, en raakten verschillende mensen gewond”, aldus Huybrechts. “Spoorwegpersoneel en gewone treinreizigers krijgen steeds vaker te maken met intimidatie, agressie en geweld. En nog steeds worden er door de federale regering geen maatregelen genomen.”

Het Vlaams Belang roept de regering op om van veiligheid op het spoor een absolute prioriteit te maken. De partij wil meer inzetten op repressie en eist een duidelijk signaal van de regering. “Nultolerantie is het enige juiste signaal dat je aan messentrekkers en andere geweldenaars kan geven”, argumenteert de Vlaams Belang-politica. “Zonder uitzondering moet iedere vorm van agressie vervolgd en bestraft worden. En de straffen moeten een pak ingrijpender. Bij ernstige agressie zijn gevangenisstraffen op hun plaats.”

“De duur dat Securail iemand staande mag houden tot de komst van de spoorwegpolitie kan uitgebreid worden”

Het Vlaams Belang wil ook dat er eindelijk meer geïnvesteerd wordt in veiligheid op het spoor. Securail, de interne veiligheidsdienst van de NMBS, moet volgens de partij meer bevoegdheden krijgen. “Securail moet steeds adequaat kunnen ingrijpen wanneer zich een incident voordoet”, stelt de Leuvense Vlaams Belanger. “De duur dat men iemand staande mag houden tot de komst van de spoorwegpolitie moet uitgebreid worden. En de regelgeving omtrent het gebruik van handboeien en pepperspray moet worden versoepeld.”

Tot slot wijst Britt Huybrechts ook op de rol van de spoorwegpolitie: “Die heeft, net als Securail, een belangrijke verantwoordelijkheid. De structurele, jarenlange onderbemanning ervan is dan ook wraakroepend. Er moeten dringend meer middelen naar de spoorwegpolitie gaan zodat zij voldoende aanwervingen kunnen doen. Maar door posten van de spoorwegpolitie te sluiten, gaf minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (cd&v) helaas een volkomen verkeerd signaal.”